Buzmi, festa autoktone evropiane dhe totemi i dhisë mes shqiptarëve
"Ushqimi i Zeusit" - Nicolas Poussin, 1635-1637 |
Gëzuar Buzmin Bujar, miq! Kjo është festa që e dallon Shqipërinë dhe Evropën në mes gjithë botës, edhe pse mjerisht kaq e harruar.
Buzmi është edhe shpjeguesi pse totemi
i dhisë është totemi i dytë kyç i Shqipërisë dhe gjithë Evropës, pas Shqiponjës.
Gjarpri është i treti, pas dhisë në rëndësi. Shpjegimi gjendet më poshtë.
Buzmi shënon ditën më të shkurtër të vitit,
kur dielli dhe dita kanë më pak orë se në çdo ditë tjetër të vitit. Vetë fjala
të kujton fjalën angleze “bossom”, që do të thotë “kraharor”, por ka shpeshherë
kuptimin thellësia e diçkaje, kulmi i errësirës. Gjatë kësaj dite, dielli, në
njëfarë mënyrë, shkon në kraharor (bossom) të errësirës dhe duket sikur errësira
fiton. Festa në vetvete shënon luftën e dritës kundër errësirës, çka është temë
madhore evropiane, shënjuar dukshëm prej klimës së kallkantë të kontinentit të
vjetër. Në latinisht, mes romakëve të lashtë, festa njihej me emrin “Sol
Invictus” – Dielli i Pamposhtur – sepse menjëherë të nesërmen pas Buzmit, dita
vjen vetëm duke u zgjatur e duke marrë gjithnjë e më shumë minuta ndaj errësirës.
Pikërisht në këtë ditë kur duket sikur
errësira fitoi, drita nis të korrë fitoren e saj më të madhe. Simbolika e festës
është e pamundur për t’u keqkuptuar apo për t’u hedhur tutje sikur të ishte
thjesht besëtytni. Të parët tanë nuk kishin besëtytni, në zanafillë të mitit. Besëtytnitë
nisën me mbingarkimin e njeriut me punë dhe dembelosjen frymore të tij, duke i
harruar domethëniet e miteve dhe historive të të parëve e duke i kthyer në
fetarizma. Ky është rrezik që, fatkeqësisht, haset edhe nga fetë e sotme
monoteiste, madje edhe nga më e larta e feve, që është krishterimi: dembelizmi
frymor dhe mbingarkesa e ditës rrezikon ta shtyjë edhe të krishterin në harresë
të domethënies së vërtetë të besimit të tij dhe ta jetojë atë besim si një praktikë
mondane.
Por ç’lidhje ka Buzmi me totemin e
dhisë? Ka shumë lidhje, miq. Buzmi bie pikërisht më datë 21 dhjetor, kur është
edhe solstici dimëror (duke shtyrë për më shumë dritë derisa arrijmë në solsticin
pranveror më 20-21 mars, që është edhe Dita e Verës, edhe pse ne e festojmë më 14
mars). A e dini çfarë ndodh tjetër më 21 dhjetor, pra për solstic të dimrit? Yjësia
e Bricjapit nis ciklin e saj me diellin. Bricjapi, nuk ka nevojë ta shpjegoj, është
veç një fjalë tjetër për të thënë dhi.
Studimi i astronomisë, shenjave të
qiellit, ka qenë me rëndësi madhore ndër shekuj për njerëzimin. Në fakt, ky
studim i astronomisë u bëri të mundur dijetarëve të arrinin te foshnja Jezus për
ta adhuruar kur lindi. Nuk është astrologji e horoskop, por njohje e universit,
të cilin e ka krijuar Hyji Vetë.
Në këtë pikë, duhet të shpjegoj pse
kam zgjedhur figurat e mëposhtme për të shoqëruar postimin. Sipas mitologjisë
iliro-pellazge, foshnja Zeus u ushqye prej qumështit të dhisë Amalthea teksa
zanat e ruanin që të mos e gjente ati i tij Kron/Saturn për ta gllabëruar siç
kishte bërë me fëmijët e tjerë. Amalthea, për mendimin tim, nuk do të thotë gjë
tjetër veçse “tamël dhie”, pra “qumësht dhie”, pavarësisht kuptimeve helene që
u jepen shumë fjalëve të miteve tona sot. Në këtë mënyrë, Amalthea ishte dadoja
e Zeusit, baresha vendase që e njihte tokën me pëllëmbë dhe e ushqeu foshnjën
hyjnore për ta bërë të fuqishëm e për ta përgatitur për të triumfuar kundër tiranit
Saturn në kohën e duhur. Besoj se është e pamundur të mos ju vijë ndërmend këtu
edhe pjesa nga Eposi i Kreshnikëve kur Orët e Malit (Amaltheat/bareshat
shqiptare) e ushqejnë Mujin me qumësht të dhive të malit, duke i dhënë kështu
fuqi të mbinatyrshme. Muji është, ndër të tjera, kujtesë e Zeusit mes ilirëve të
vonshëm të maleve tona.
Pamja tjetër është Thori në luftë gjatë
Ragnarokut – fundi i botës, sipas mitologjisë skandinave. Thori është i barasvlershmi
i Zeusit në mitologjinë e popujve të ekstremit verior të Evropës: hyji i vetëtimave,
zjarrit dhe stuhisë, biri i kryezotit Odin, siç Zeusi ishte pasardhësi i denjë
i Vranit (Uranit). Thori kishte një karrocë të tërhequr prej dy dhish, të cilat
gjithashtu luanin funksion kyç për fuqizimin e Thorit deri në nivele të mbinatyrshme.
Çdo darkë, Thori i therte dhitë e tij, u hante mishin, por kockat ua ruante
gjithmonë të pathyera. Ato kocka i groposte dhe, në mëngjes, dhitë
ringjalleshin siç kishin qenë mëngjesin e kaluar. Që këtej kemi edhe shprehjen “mishi
tretet, kocka mbetet”, por kjo është për një herë tjetër.
Thor dhe karroca e tij me dhitë Tanngrisnir and Tanngnjóstr |
Nuk është pa arsye apo pa simbolikë që Gjergj Kastrioti mbante përkrenaren me kokën e dhisë. Dhia ishte simbol i vijimësisë së prejardhjes prej Zeusit, i cili, në vetvete, nuk është gjë tjetër veçse kujtesë e atit Jafet, paraardhësit të arianëve/indoevropianëve dhe, më tej, kujtesë e prejardhjes prej Hyjit që na ka krijuar. Gjarpri është simbol i nënës, siç do ta shpjegoj herë tjetër. Por dhia dhe shqiponja janë simbole të vijimësisë nga ati.
Gjergj Kastrioti |
Një pikë e fundit në mbyllje është se yjësia e Bricjapit, sipas astronomisë, ka Saturnin si planet dominues. Saturni, në mitet tona, është simbol i tiranit uzurpator të vendit dhe vrasës së mbretit të vërtetë. Vetë fjala Saturn është rrënja prej nga kemi fjalën për “e shtunë”, duke nënkuptuar kështu se Saturni simbolizon popuj të huaj për Evropën, popuj që adhuronin të shtunave, ndërkohë që Evropa ka adhuruare gjithmonë të dielave dhe vetë fjalën Deus/Dio (Hyj, Zot në latinisht) e ka prej fjalës e diel dhe anasjellas. Ndaj edhe në Romën e lashtë, menjëherë para Sol Invictus, festohej Saturnalia, një festë e ndyrë ku njerëzit kalonin në gjithfarë shthurjesh sensuale e grykëse sipas frymëzimit prej Saturnit dhe ideologjisë që të shtunës.
Por pastaj vinte Sol Invictus, Buzmi
apo Yule, siç e quajnë skandinavët, dhe këtë ditë kafsha që therej ishte pikërisht
një (bri)cjap. Dielli kishte fituar mbi errësirën. Popujt vendas kishin fituar
mbi uzurpatorin. Rregulli kishte fituar mbi kaosin, shpresa mbi tmerrin. E diela
kishte fituar mbi të shtunën dhe do të fitojë gjithmonë, siç na kujton edhe përsëritja
besnike e Buzmit Bujar çdo vit.
Në njëfarë mënyrë, jo më kot edhe foshnja
Krisht lindi në një grazhd me kafshë, ku duhet të ketë pasur patjetër edhe
ndonjë dhi. E diela po i zinte vendin të shtunës, me shpëtim të përsosur prej
hirit, jo ligjit.
Mos i hidhni tej traditat e të parëve,
miq. Ato janë filli ynë i Arianës, që na kujton kush jemi dhe si të endemi të
sigurt nëpër labirintet e kohëve ku jetojmë. Nuk ka besëtytni, për kë ka veshë
për të dëgjuar e sy për të parë. Gëzuar Buzmin!
Comments
Post a Comment