Dragoi i Dragobisë / The dragon of Dragobi
Bajram Curri, Hero i Popullit (16 janar1862 - 29 mars 1925) / Bajram Curri, Albanian People's Hero (January, 16th 1862 - March 29th, 19225) |
Bajram Curri vdiq më 29 mars të vitit 1925, në një shpellë në Dragobi, krahinë që e merr emrin nga krijesa mitike shqiptare e trimit me fletë, dragoit. Dragua ishte edhe ai.
Lindur në një familje agallarësh më 1862, kur Shqipëria ende lëngonte nën zgjedhën otomane dhe veriu vuante shtesë nën sulmet serbe e malazeze, rrugën e lirisë me armë në dorë e mësoi nga i ati, që luftoi si kryengritës kundër taksave të rënda turke dhe nizamit të detyruar. Ati i tij ishte mes mbi 400 të vrarëve nga forcat e Lidhjes së Prizrenit më 1878 në një keqkuptim të madh krenarie mes shqiptarëve.
Mbledhjet dhe nismat e tij në
zonën e veriut dhe Dardanisë për lirinë e shqiptarëve ishin të shumta e të njëpasnjëshme,
duke luftuar e duke u ruajtur nga dy palë
armiq njëkohësisht: turq e serbë. Nuk frikohej, as përtonte të merrte pjesë vetë
edhe kur puna shkonte tek armët, i përkushtuar gjithmonë ndaj moslëndimit të popullsisë civile, parim ky që armiku nuk e respektonte si ai.
Ia arriti më në fund Shqipëria
të bëhej e çliruara e fundit e Ballkanit më 1912, kur burrat e dheut, dragonjtë
e përtërirë, u mblodhën bashkë në një frymë, në një qëllim, në një sakrificë.
Por një popull i vogël e i copëtuar prej 500 vitesh nuk merrej parasysh njëlloj
prej fuqive të mëdha. E kobshmja Konferencë e Paqes në Londër më 1913 la jashtë
shtëpisë dhe vuri të huajin krye përmbi gati gjysmën e popullit shqiptar.
Sikur hasmi të mos mjaftonte,
dheu kishte edhe vemjet e veta të dëshiruar më shumë për tituj e pasuri për
vete se për komb e vatan të papërdhosur. Bajram Curri drejtoi kryengritje
fillimisht kundër forcave serbo-malazeze të flakëruara nga vendimi i pabesë i
Fuqive të Mëdha, e pastaj mësyu kundër përçarësve të brendshëm të udhëhequr nga
Esat Pashë Toptani në Shqipërinë e Mesme në të cilin manipulimi e shfrytëzimi
turk donte edhe ca kohë të zhdukej mirë. Vijoi vite më tej veprimtaria e tij
brenda e jashtë kufirit londinez të Shqipërisë me shpresën punëtore të kthimit
në shtëpi të lirë për të gjithë.
Ato ishin kohë kur Shqipëria
ende lindte dragonj, të mendjes e të pushkës, të penës e të pushtetit. Një
armiqësi legjendare po lindte mes bajraktarit Bajram Curri dhe mbretit të
ardhshëm të Shqipërisë Ahmet Zogu. Në liri, shqiptarët kanë prirjen fatkeqe të
luftës mes vëllezërish.
Mbreti Zog i Shqiptarëve / King Zog of the Albanians |
Ahmet Zogu ishte yll në ngritje në politikën dhe shtetin foshnje shqiptar. Për shumë, ai ishte dhe mbetet udhëheqësi që i duhej Shqipërisë asokohe; jo më i miri, por ai me vizion, vullnet e mungesë të mjaftueshme skrupujsh për t’i çuar gjërat në vend të vet. Për të tjerë, si për zotërinj e pushkatarë të mëdhenj si Bajram Curri e mendimtarë si Fan Noli, Zogu ishte përçudnim i shpirtit shqiptar dhe e kundërta e aspiratave të kombit. Ka nga ne që mendojnë se edhe njerëzit më të mëdhenj zgjedhin gabim.
Në Lëvizjen e Qershorit 1924 të
udhëhequr nga Fan Noli, Bajram Curri ishte në krye të forcave të armatosura të
kësaj lëvizjeje revolucionare që arriti ta hidhte poshtë Ahmet Zogun, asokohe
kryeministër. Me t’u rivendosur rregulli në vend, ashtu si Ismail Qemali, Luigj
Gurakuqi dhe Isa Boletini para tij kishin qenë në Londër për të përfaqësuar
kombin, Curri bashkë me Nolin dhe sërish Gurakuqin e paraqitën çështjen
shqiptare e sidomos të pjesës së Dardanisë para Lidhjes së Kombeve në Gjenevë.
Por revolucionet, edhe ato
prej kokave të mëdha, kanë prirjen të hahen përbrenda. Nuk kaloi shumë kohë dhe
marrëdhënia me Nolin u këput kur ky e nxori në pension në vend të përfshirjes në
qeverinë e tij. I fyer nga mosmirënjohja e shpërfillja, ai u shkëput nga jeta
publike dhe u tërhoq në Dragobinë e tij.
Me ikjen e tij, ngadalë-ngadalë
do të ikte edhe revolucioni. Nuk ishte koha për atë lloj qeverisjeje mes shqiptarëve,
dhe Ahmet Zogu, udhëheqësi ambicioz sa edhe pragmatik dhe njohës i mirë i
kombit të vet dhe të tjerëve përqark, e mori sërish pushtetin. Kësaj here do të
bëhej president e më pas mbret i shqiptarëve. Me gjithë të metat, regjimi i tij
mbetet ende sot standard i paarrirë në historinë e Shqipërisë pas pavarësisë.
Zogu ruante nderim për Bajram
Currin, pavarësisht përplasjeve alla shqiptarçe. Me ardhjen në pushtet, ai i
shkruan disa herë Bajram Currit që duhej të largohej për ca kohë nga Shqipëria
për t’i shpëtuar kështu dëshirës për hakmarrje nga grupe besnike Zogut e që
kishin hesape të vjetra me Currin. Si malësor, ai as që i hapte letrat, me
mendjen të ndarë për të vdekur, nëse qe nevoja, në vendin që nuk e kishte
braktisur kurrë. Më 29 mars 1925, forcat e xhandarmërisë nën udhëheqjen e Hasan
bej Kryeziut, të cilit Zogu asokohe i detyrohej shumë e nuk mund t’i thoshte
ndal, e rrethuan Bajram Currin në një shpellë në Dragobinë e tij. Aty vdiq, si
dragua, njësoj siç kishte jetuar. Mbetet sot nga të paktët njerëz në botë me një
qytet të emëruar në nderim të tij.
Fan Noli shkroi për të elegjinë
e famshme për një mik të humbur.
Fan Noli, prift shqiptar ortodoks, shkrimtar dhe kryeministër / Fan Noli, Albanian Orthodox priest, writer and Prime Minister |
Shpell’ e Dragobisë (Elegji për Bajram Currin)
“Kur tufani e çthuri fenë,
Kur tirani e krrusi atdhenë,
Mi një brek të Dragobisë
Priret Flamur’ i lirisë.
Atje nisi, atje mbaroj,
Atje krisi, atje pushoj,
Rrufe-shkab’ e Malësisë,
Në një shkëmb të Dragobisë.
Vendi dridhej, ay mbeti
Se s’tronditej nga tërrmeti.
Dif drangoj i Dragobisë,
Trim tribun i Vegjëlisë.
O Bajram, bajrak i gjallë,
More nam me gjak në ballë,
Te një shpell’ e Dragobisë,
Yll i rrall’ i burrërisë.
Thon’ u-shtri e thon’ u-vra,
Po ti s’vdiqe, or Baba,
As te shkëmb’ i Dragobisë,
As te zëmr’ e Djalërisë.
As je vrar’ e as po vritesh
Legjendar Ante po rritesh.
Dithiramb i Dragobisë,
Tmerr, panik i mizorisë.
Me Zjarr Shenjt u-ndrit kjo shpellë.
Gjer në qjell u-ngrit Kështjellë
Për çlirimn’ e Shqipërisë
Katakomb’ e Dragobisë.”
Bajram Curri died on March 29, 1925, in a cave in the Dragobi area which takes its name from the creature of Albanian mythology of a winged brave man (in Albanian, the word “dragon” refers to such a winged creature distinguished for bravery and powers beyond the normal). He too was a dragon.
Born in 1862 in a family of lords and flag holders,
when Albania still suffered under the Ottoman yoke and the northern areas
suffered additional attacks from Serbs and Montenegrins. He was taught the path
of freedom via armed resistance by his father who fought as a rebel against the
heavy Turkish taxes and the forced military service (nizam). His father was among the over 400 killed by the Prizren
League forces in 1878 in a grave misunderstanding of Albanian vanity.
He was the leader behind many gatherings and
initiatives on the northern areas and Dardania (Kosovo’s true name) for
Albanians’ freedom, fighting and keeping guard against two sets of enemies
simultaneously – Turks and Serbs. He did not fear for his life, nor was he too
lazy to personally participate even when arms where necessary, with a
commitment to never cause harm to civilians – a principle his enemies did not
share with him.
Albania was finally able to set herself free, the
last in the Balkans to do so, in 1912, when the men of the soil (“burra të dheut” is an Albanian idiom to
mean brave fighters, as a reference to the giants of mythology), the renewed
dragons got together in the same spirit, with the same goal, and sharing the
sacrifice. A small nation torn to pieces for 500 years was however not given
due consideration by the great powers that be. The notorious London Peace
Conference in 1913 threw out of the national home almost half of the Albanian
people, putting strangers to rule over them.
If a stranger enemy was not enough, the soil was
full of its own worms, greedy for more titles and riches and not for a
prosperous nation and country. Bajram Curri first led uprisings against the
Serbian-Montenegrin forces, now ignited by the treacherous decision of the
Great Powers; he then attacked the inner separatists led by Esat Pasha Toptani
in Central Albania, a region that needed yet some time to be freed for good
from Turkish manipulation and exploitation. Curri then continued his activity
within and out of Albania’s London borders, with the active hope for all to be
brought back to a free homeland.
Those were times when Albania kept producing
dragons, of mind and rifle, of pen and power. A legendary enmity was rising up
between the flag holder Bajram Curri and the future king of Albania Ahmet Zogu.
When in freedom, Albanians have the unfortunate tendency toward brother wars.
Ahmet Zogu was a rising star of Albanian politics
and the infant Albanian state. To many, he was and still is the leader Albania
needed back then – not the best, but the one with the vision, the will, and the
necessary lack of scruples to put things in order. To others, such as to great
lords and fighters like Bajram Curri and thinkers like Fan Noli (Albanian
Orthodox priest, writer, politician, and briefly Prime Minister of Albania in
this era), Zogu was a deformation of the Albanian spirit and the opposite of
the national aspirations of the time. There are those of us who think that
great men choose wrongly too.
In the June Movement of 1924, led by Fan Noli,
Bajram Curri led the armed forces of this revolutionary movement that was able
to overthrow from power then Prime Minister Ahmet Zogu. Once order was
restored, Curri joined Fan Noli and Luigj Gurakuqi to represent the Albanian
people’s – especially that of Dardania – case in front of the League of Nations
in Geneva, the same way Ismail Qemali, Isa Boletini and Gurakuqi had
represented the nation in London after the Independence.
Revolutions, however, have a way of eating their
own. The principle does not change even when they are led by great minds.
Shortly, Bajram Curri’s relationship with Noli was broken when he – once a
Prime Minister – opted to have Curri retire rather than appointing him a
minister in his government. Offended by the ingratitude and disregard, he
detached from public life and withdrew to his Dragobi.
With him gone, so would the revolution too shortly
after. It was not the time for Albanians to be governed that way, and Ahmet
Zogu – the ambitious and pragmatic leader who knew very well his nation and the
others surrounding it – regained power. This time around, he would become
President and later on King of the Albanians. With all his shortcomings, his
regime remains today an unsurpassed principle in the history of Albania after
Independence.
Zogu still honoured Bajram Curri, regardless of
their Albanian-style confrontations. Upon his return to power, he wrote Curri
several times advising him to leave Albania for some time so as to escape the
desire for revenge loyal groups to Zogu, groups that had unfinished business
with Curri. Being the highlander he was, he did not even open the letters,
resolved to die – if necessary – in the land he had never left behind. On March
29th, 1925, gendarmerie forces led by Hasan Bey Kryeziu – to whom
Zogu owed a lot at the time and could not block – surrounded Bajram Curri in a
cave in Dragobi. He died there, like a dragon, the way he had lived. He is
today among the very few people with a city named after him.
Fan Noli wrote the above elegy – “The Dragobi cave, an elegy to Bajram Curri”
– for his long-lost friend upon his death. It will have to remain a privilege
of speakers of Albanian, as I would not do it justice in translating it.
Comments
Post a Comment