Si i bëhet për Halloween-in?
Ky këtu nuk është Halloween-i i vërtetë. |
Shihini më vëmendje
këto foto të një varri ilir në shkëmb në fshatin Shtikë të Kolonjës. (Marrë nga faqja Albanian Archaeology në Facebook).
Në shkëmbinj si
ky, i pari i fisit varrosej me thesare ndër fiset evropiane ku hyjnë edhe
ilirët.
Më 30-31 tetor,
që shihej edhe si hyrja për në errësirën e dimrit, fëmija shtatë vjeçar
evropian shkonte dhe gërmonte në kësi varresh të të parëve të vet dhe merrte
prej atje një armë apo një tjetër mjet të vyer. Duke kaluar këtë frikë (frika
nga varrezat) dhe ritual, fëmija (djalë) i vërtetonte botës se e kishte fituar
vendin e tij në fillin mes të shkuarës dhe të ardhmes, pra mes të parëve dhe
mes pasardhësve.
Prej traditave
sociale si këto kemi edhe “mitin” e shpatës në shkëmb të mbretit Artur. Jo
kushdo mund ta merrte shpatën nga shkëmbi, por veç ai që ishte i njëjti gjak,
fis a racë e të parit që ishte i varrosur në atë shkëmb.
Kur shkonte në
këto varreza shkëmb (më parë edhe shpella), fëmija vishej me rroba ceremoniale,
të tipit lëkurë kafshësh (“mite” si djali gjarpër, berserkët vikingë, etj.
vijnë në mendje) apo maskime të fytyrës e trupit për t'i shtirë frikën “shpirtrave
të këqij” që mund t'i dilnin përpara. Sigurisht, këta që sot i quajmë shpirtra
të këqij nuk janë tjetër veçse kafshët e egra që mund ta shqyenin fëmijën në
udhën e tij drejt varrit e në kthim.
Arturi, pasardhësi i denjë e pa salltanete i të parëve të vet, tërheq lehtësisht shpatën nga shkëmbi. |
Prej kësaj
tradite vjen edhe ai që sot njihet si Halloween, por që tradita shqiptare e ka
zhvendosur në Ditën e Verës, duke iu fshehur kështu çdo ndikimi fetar
josqhiptar që ka kaluar në këto toka. Në Ditën e Verës, fëmija shqiptar guxon
të dalë kur i ftohti ende nuk është tërhequr e të shkojë të kërkojë sërish
plaçkën e vet nga të parët e vet, veçse kësaj here bëhet fjalë për Llazoren,
gruan plakë "shtrigë" të fshatit. Kjo "shtrigë" mund ta
vriste fëmijë nëse ishte i padenjë apo i dobët, njësoj siç mund të vritej ai
nëse dilte i padenjë për të tërhequr armët a thesaret nga varri në shkëmb i të
parëve.
Një tjetër
"mit" që buron nga kjo traditë e lashtë është edhe përralla e Xhekut
me bimën e fasules. Kokrra e fasules që Xheku mbjell në tokë përfaqëson dhëmbin
e qumështit, që fëmijëve u bien zakonisht kur mbushin shtatë vjeç. Rënia e
dhëmbit ishte shenjë se fëmija ishte gati të hynte në botën e të rriturve. Por
kjo nuk bëhej para se ai ta vërtetonte veten të denjë, mbi të gjitha para
paraardhësve të vet. Ngjitja e Xhekut në re te gjigandët përfaqëson pikërisht
takimin e fëmijës me të parët e tij (në re = të vdekur, në qiell). Nëse ai ishte
në gjendje të kthehej pas i gjallë prej atij udhëtimi (bima e fasules = simbol
i udhës dhe lidhjes me të parët), ishte bërë vërtet burrë tashmë e mund të
trajtohej si i tillë. Nëse jo... epo, nëse jo, do të kishte mbetur tek të
vdekurit. Prerja e bimës së fasules prej Xhekut pasi kthehet sërish në botën e
të gjallëve simbolizon edhe faktin se e tashmja është në të tashmen, ne jetojmë
në të tashmen, por vetëm pasi jemi siguruar se e shkuara është e vulosur në
zemrën dhe identitetin tonë dhe ne e vijojmë atë trashëgimi në brezat
pasardhës. Jo më kot gjëja që Xheku u rrëmben gjigandëve në kthim është
pikërisht harpa, instrumenti që simbolizon të kënduarit e eposeve dhe bëmave të
të parëve (të denjëve) teksa mblidheshim rreth vatrës. Por bima duhej prerë, sepse
ai udhëtim ishte një herë të vetme e nuk përsëritej më.
Xheku pret bimën e bizeles. Ai është bërë vijuesi i vetëm i të parëve të vet. Nuk ka nevojë për kthimin e tyre në tokë. |
Në lidhje me
Xhekun, shtojmë edhe se tradita e të kërkuarit bekim teksa flakim diku dhëmbin
e qumështit është e ruajtur rreptësisht mes nesh edhe sot e kësaj dite.
Pra, kur themi Halloween-i
është gjë e huaj apo demonike, duhet së pari të kemi parasysh se Halloween-i,
njësoj si Krishtlindja në pjesën dërrmuese të perëndimit, është harruar me kohë
se çfarë do të thotë vërtet dhe sot festohet si diçka e shthurur komerciale. E
njëjta gjë mund të thuhet, fatkeqësisht, edhe për festimet e Krishtlindjes kudo
në botë. Sot njerëzit këndojnë “All I want
for Christmas is you”, “White
Christmas”, “Jingle bells” e të
tjera këngë komerciale e aspak të përshpirtshme që buçasin nëpër qendrat tona
tregtare për gati dy muaj me radhë. Por, nëse u flet për Atë që festohet në
Krishtlindje, kanë për të të quajtur fanatik, dogmatik, qejfprishës, radikal, e
kushedi çfarë tjetër. E kështu ky festim kaq i bukur po vdes gjithnjë e më shumë
në perëndim, siç po vdes edhe krishterimi i vërtetë.
Njësoj, Halloween-i
vdiq pak e nga pak në Evropë, së pari për shkak të kishës, e cila i rrëmbeu këto
dy ditë nga paganizmi vendas dhe i shpalli festa kishtare: Dita dhe Vigjilja e
Gjithë Shenjtorëve. Ngjan shumë përhumbja e kësaj feste me atë që po ndodh edhe
me Krishtlindjen sot, dhe ju garantoj se asnjëra prej të dyjave nuk e meriton këtë
fund tragjik. Halloween-i quhej me emra të ndryshëm më parë (Samhein mes keltëve,
për shembull), por ky emër iu dha pikërisht kur u përvetësua nga kisha (“Halloween”
është shkurtim i “hallows’ evening”, që do të thotë “mbrëmja e shenjtorëve”).
Gjatë këtyre ditëve, besimtarët mund të ndiznin qirinj, të luteshin e madje të
jepnin edhe indulgjenca për të dashurit e tyre të vdekur (shumë e ngjashme me
natën e Kadrit që i ka rënë për short shqiptarëve myslimanë). Pra, një festë
fisnore tejet e vjetër e me kuptime tërësisht fisnike u shndërrua në një kujtim
të largët të vetvetes, si edhe në një rast për të prishur para e për të ngrënë
mirë. Askush nuk mund të thotë se nuk po ndodh njësoj edhe me Krishtlindjen
sot: njerëz që rendin të tërbuar pas blerjes së dhuratave ndërkohë që Ai që
erdhi si dhuratë për ne zor se përmendet, darka të bollshme që lënë mbetje për
javë në vazhdim, dhe urimi nuk është më aq shpesh “Gëzuar Krishtlindjen!”, por “Gëzuar
Festat!”.
A është e njëllojtë
në rëndësi Krishtlindja me Halloween-in është pyetje që as duhet bërë fare. Në mënyrë
të padiskutueshme, ardhja e Shpëtimtarit mes nesh është ngjarja themelore e
historisë njerëzore, aq më tepër për atë që beson. Ai është Shpëtimtari që nuk
kishte nevojë t’i shkoje te varri në shkëmb për të marrë bekime e dhurata. Ai
doli Vetë i ringjallur nga varri në shkëmb dhe na bekoi e na dhuroi jetën e përjetshme.
E prapë, mendoj
se çdo gjë që hidhet në kosh për shkak keqkuptimesh apo, edhe më keq, harrese, është
mëkat i madh dhe prerje edhe më shumë e gjymtyrëve të identitetit tonë. Jo më
kot ecën kaq sakate Shqipëria dhe gjithë Evropa sot. Ne e festojmë në
intimitetin e besimit dhe të familjeve tona ardhjen e Shpëtimtarit mes nesh,
pavarësisht buçitjes blasfeme të botës në këtë ditë. Sa kohë e keni të qartë
kuptimin e tij të vërtetë dhe refuzoni ta lini botën t’ju vjedhë traditat, as Halloween-i
nuk duhet humbur, për mendimin tim.
Uluni me fëmijët
tuaj dhe flituni për të parët e tyre. Flituni për ju dhe jetën tuaj, arritjet
dhe sukseset, të mirat që keni bërë, sfidat që keni kaluar. Flituni për gjyshërit
e tyre, vështirësitë që kanë duruar e kaluar, pasurinë që i shtuan botës me jetën
e tyre. Flituni për Skënderbeun, për Isa Boletinin, për Lekë Dukagjinin e për
Lekën e Madh, për Agroni e Teutën, për Pirron dhe Glaukun, për Mujin, Halilin,
Omerin dhe Ajkunën. Flituni për njerëz të mëdhenj që njihni sot, e për këdo që
i sfidon të bëhen njerëz të mëdhenj, jo domosdoshmërisht në famë, por në shpirt
e karakter. Edhe më mirë, bëni një udhëtim bashkë në fshatin a qytetin nga
vini, në shtëpinë e gjyshërve a të prindërve, apo në ndonjë vend të Shqipërisë
që ju frymëzon e që e keni të shtrenjtë në zemër. Kujtoni atje të parët tuaj
personalë dhe të parët tanë kombëtarë, dhe jepuni fëmijëve një sfidë që e dini
se do t’i bëjë njerëz edhe më të denjë.
Ky është Halloween-i, kur festohej siç duhej. S’ka
nevojë hiç për karamele. Ato janë për të ëmbëltuar harraqët.
Comments
Post a Comment