Gjon Kastrioti, pema më e mirë e shqiptarëve.
Lec Shllaku në rolin e Gjon Kastriotit nga filmi "Skënderbeu". |
Po mendoja dje, nëse
dikush do të më pyeste kush është shqiptari më i madh i të gjitha kohërave, si
do të përgjigjesha? Një pyetje si kjo, natyrshëm do të më vinte t’i përgjigjesha
menjëherë: “E thjeshtë fare! Gjergj Kastrioti!”. Admirimi që kam për të është i
tillë që do të ma bënte përgjigjen të natyrshme thuajse në nivel të pandërgjegjshëm.
Por pastaj po mendohesha edhe një herë. Pse
vallë ishte aq i madh Gjegji? A kishte të bënte ekskluzivisht me karakterin dhe
vendimet e tij në jetë e asgjë tjetër jashtë personit të tij? A ishte gjithçka
e madhërishme e jetës së tij fryt veç i tiji apo edhe i divave mbi të cilët
ishte ngritur për t’u lartësuar edhe më? Ngadalë, përgjigja e natyrshme se
Gjergji është më i madhi po më bëhej disi mëdyshas. Dua të them, Gjergji mbetet
më i madhi, por kush ishte i madhi që përgatiti rrugën para tij?
Në ungjillin e Gjonit, Krishti thotë se dishepulli
nuk është kurrë më i madh se mësuesi i vet, as i dërguari më i madh se ai që e
dërgoi (Gjoni 13:16). Sërish në të njëjtin ungjill, thotë edhe se shermendi që
nuk qëndron në hardhi, nuk jep fryt dhe është i denjë veç për djegie. Me gjithë
bukurinë dhe ëmbëlsinë e shermendit, hardhia është më e madhe (Gjoni 15:5).
Sigurisht, kur flet për mësuesin, atë që dërgon dhe hardhinë, Krishti po flet për
Veten e Tij. Dishepulli, i dërguari dhe shermendi janë pasardhja e Tij në këtë
botë: dishepujt që bartin dhe ndajnë emrin e Tij.
Sërish ndër ungjij, Krishti, që është, i
referohet Gjon Pagëzorit si profeti më i madh, burri më i madh që ka lindur
ndonjëherë prej gruaje. Gjuha e përdorur nga Krishti është e tillë që e ndan Atë
Vetë nga sfera njerëzore ku bënte pjesë Gjoni (pasi Krishti nuk është thjesht
burrë i lindur prej gruaje, por Vetë Biri i Perëndisë së Ushtrive) dhe njëkohësisht
e ndan Gjonin nga kushdo që kish qenë para tij e që do të vinte pas tij (me përjashtim,
sigurisht, të Krishtit Vetë). Duke ditur sa dimë për jetën e shkurtër e të
vrullshme të Gjon Pagëzorit, edhe pse vulosja, trimëria, burrëria dhe zjarri i
tij për Zotin është gjithmonë e qartë, dikur pyesja veten pse vallë qenka Gjoni
më i madh se Moisiu, Elija, Davidi, etj. Por më pas kuptova: çfarë gjëje më të
madhe mund të bëjë një profet sesa të përgatisë udhën e Zotit, të shpallë
ardhjen e shpëtimit e të thërrasë njerëzit në pendim duke ia gatitur zemrën për
mrekullinë që po vinte?
Ka diçka, me sa duket, që i veçon prej të
tjerësh burrat që quhen Gjon... disa prej tyre të paktën. Ai që do të vinte pas
Gjon Kastriotit do të ishte shumë i madh, me lidhëse sandalesh lufte të pazgjidhura
deri në fund, nën shenjë kryqi që i qëndroi edhe gjysmëhënës... një Glauk i ri
që bëri bashkë të pabashkueshmit e Arbërisë, nën shembullin e Atij që mblodhi
delet e humbura e të shpërndara pa bari të Izraelit. Por, me sa kam parë unë,
zor se del ndonjëherë një burrë i madh e i plotë nëse nuk e ka marrë shembullin
nga ati i tij, herë me fjalë, por mbi të gjitha me paraqitjen e një jete të
denjë për t’u ndjekur e për të flijuar për të.
Nuk do të ndalem në shumë detaje historike
për Gjonin, sepse do të duhej një artikull më i gjatë e që del nga qëllimi i
artikullit tim. Do të paraqes një përmbledhje të shkurtër të jetës së tij e
pastaj do të vijoj vetëm me shpjegimin pse mendoj se ai e sfidon të birin për
vendin e më të madhit të shqiptarëve.
Gjon Kastrioti lindi në një datë të
panjohur diku në mesin a fundin e viteve 1300, i biri i Pal Kastriotit, vëllai
i vogël i Kostandinit dhe Aleksit. Mendohet se familja e ka prejardhjen prej
prijësish në zonën e Dibrës, prej nga lëvizën edhe më në perëndim të vendit
drejt kryeqendrës së famshme të Principatës së tij në Krujë. Në krye të
Principatës qe deri në vdekjen e tij në 1437, shtatë vite para se Gjergji të
kthehej. (Duke dalë nga tema, shtata është numër me simbolikë të madhe në ndërgjegjen
dhe historinë indoevropiane. Deri më shtatë vjeç, fëmija rritej thuajse
ekskluzivisht nga e ëma, deri në rënien e dhëmbëve të qumështit dhe daljen e dhëmbëve
të përhershëm. Pas shtatë vitesh të tjera, fëmija quhej se hynte mes të
rriturish (puberteti), e pas shtatë vitesh të tjera, në moshën 21 vjeç, ishte
burrë plotësisht e kishte tagrin të martohej, të ngrinte familje dhe detyrimin
për pjesëmarrje në luftë. Shtatë vite iu deshën Gjergjit që të piqej koha për
kthimin e tij në vatan. Ka edhe shumë simbolika të tjera pagano-tradicionale në
Gjergjin, përveç krishterimit të tij, por do të jenë temë e një artikulli tjetër
veç për të.)
Në vitin 1385, Principata e Kastriotëve ra
nën vasalitetin otoman, fuqi asokohe në kulmet e saj. Por besnikëria e Gjonit
ishte tjetërkund, dhe kryengritja e tij kundër otomanëve ishte e pandalur. Në
1386, ai qe ndër faktorët kryesorë të fitores së forcave serbe kundër otomanëve
në Betejën e Ploçnikut, duke qenë i aftë të merrej vesh me forcat boshnjake në
dobi të trupave të krishtera (ndoshta gjaku i njëjtë ilir bënte punën e vet?). Besë
të tillë me popujt ballkanas (edhe atë të ardhur) ai edhe gjatë viteve të
vasalitetit nga Republika e hajdutëve të Venedikut, duke refuzuar vazhdimisht
ryshfetet e tyre për t’iu bashkuar sulmeve kundër principatave të tjera në rajon.
Kur forcat venedikase u mposhtën nga turqit në trevat shqiptare, Principata
kaloi sërish në vasalitetin osman. Por ndërkohë pjesëmarrja ushtarake e Gjonit
me trupat venedikase e të tjera të rajonit kundër otomanëve shtrihet deri në
territoret e Greqisë së sotme. Ishte edhe ndër aleatët madhorë të Gjergj
Arianitit në kryengritjen e tij të viteve 1432-1436. I bënte bashkë parehatia
me zgjedhën.
Burrëria dhe urtësia e një burri dallohet më
së miri në bashkëshorten që ka zgjedhur të ketë për krah. Vojsava, të cilën
shumë e bëjnë sllave sot, na paraqitet në histori si ideali amtar, duke e bërë
kështu çiftin e Kastriotëve versionin e përsosur të Filipit dhe Olimpisë: jo në
garë e armiqësi me njëri-tjetrin, por në hierarkinë natyrore, duke sjellë
secili më të mirën e burrit e të gruas respektivisht. Thuhet për Vojsavën se iu
shfaq dikur në ëndërr një dragua që bishtin e kishte nga anët e Adriatikut, ndërsa
koka i villte zjarr përmbi tokat e zaptuara prej turkut. Vite më pas, biri saj
Gjergji do të ishte anëtar i këtij urdhri. (Sërish këtu, urdhri i dragoit ka dy
origjina kryesore: luftën kundër të keqes (si Shën Gjergji që vrau dragoin),
por mbi të gjitha është totemi i gjarprit. Herë tjetër edhe kjo.)
Vojsava dhe ëndrra e saj, gravurë gjermane. |
Thonë për Gjonin se prej tij buron shprehja
“ku është shpata, aty është feja”, në kuptimin se nuk mund të thuash se je i një
besimi të caktuar nëse po lufton kundër të tjerëve të atij besimi. E
diskutueshme a është vërtet shprehje e tij, apo e pasqyron vërtet marrëdhënien
e tij me fenë, por duhet të themi se Gjoni ishte ortodoks bizantin, sepse Arbëria
e kohës së tij dhe para tij ishte pjesë e Bizantit. Nën vasalitetin venedikas,
mendohet se ai u konvertua së jashtmi në katolik e më pas në mysliman nën
vasalitetin otoman. Fakti se ai na paraqitet në histori si kërkues ndjese ndaj
të pafeve të Venedikut në emër të krishterë për faktin se i biri luftonte për
turqit më bën të mendoj se pak gjasa të jetë konvertuar ndonjëherë vërtet në
islam. Pak gjasa ka të ketë qenë vërtet edhe katolik, pasi ka dokumente që e
tregojnë si të vdekur ortodoks në manastirin e malit Atos. Por edhe kjo e
fundit është e debatueshme. Për mendimin tim, Kastriotët nuk janë shkëputur
ndonjëherë vërtet nga besa/feja e vjetër iliro-arbërore; besonin në Krisht, por
ruanin besën dhe identitetin e lashtë njëkohësisht. Sërish për këtë do të
flasim në artikullin e ardhshëm vetëm për Gjergjin.
Kur otomanët i zaptuan tokat e Principatës
së tij, Gjonit iu desh të dorëzonte me forcë bijtë e tij në duart e sulltanit
si garanci që ati i tyre të hiqte dorë nga kryengritjet e tij të pareshtura. Për
këdo që sheh brutalitet në këtë lëvizje të sulltanit, duhet të kuptoni se kjo
dhe thuajse çdo strategji tjetër otomane në pushtimet dhe politikat e tyre është
një kopjim thuajse germë për germë i praktikave të Perandorisë Romake dhe asaj
Bizantine. Mbani mend se edhe mbreti Gent u mor peng nga romakët në fund të
kryengritjes, duke u siguruar kështu që ardianët nuk do të rebeloheshin më.
Nuk e di çfarë mund t’i ketë thënë bijve në
ndarje Gjoni, por me gjasa nuk është dashur të thotë më shumë se: “Mbaj mend!”.
Gjithçka tjetër ishte thënë e dhënë shembull tash sa kohë. Mos të të zëntë kurrë
e liga në gjendje të tillë që ende duhet t’u japësh të tuve porosi tjetër
veçse: “Kujto!”.
Në kujtesën e pandërprerë të Gjergjit, qëndron,
për mua, madhështia e figurës së atit të tij Gjon. Edhe e nënës së tij Vojsavës.
Nëse pasardhësit e mi do të kishin të përcjellë prej meje kujtesë si e
Gjergjit, unë do të vdisja krenare. Për këtë edhe po punoj.
Gjergji mbajti aq mend sa u kthye në
mbushullim të kohëve, si një Uliks në trojet që po i përpiheshin prej lindjes e
perëndimit njëlloj. Nën totemin e gjarprit/dragoit ilir dhe nën shenjën e
kryqit të Krishtit, zjarr u voll vërtet mbi turqit (ndër pjesët e mia të
preferuar nga filmi është pikërisht ziftit/zjarri bizantin që arbrit hedhin nga
kështjella!).
Gjergji mbajti aq mend sa ta dinte në gjak
se nuk ishte sjellës lirie, por veç ndezës i shkëndijës së saj në ata që liria
u rrjedh në gjak. E dinte mirë se, në këtë botë, më e mira që jemi është pishtarmbajtës,
jo drita vetë. Drita vetë është Dikush tjetër përmbi ne.
Mbante mend aq shumë, sa kuvendin ta mbante
në qytetin që zanafillën e emrit e ka te lisi dhe furka tjerrëse. Mbante mend
aq sa ta dinte se askush nuk ndan të njëjtin zjarr për dheun tënd sa një bijë e
dheut tënd, si e mira Donikë që mori nuse. Mbante mend se nderohej deti mes të
parëve, ndaj edhe iu shfaq Rodonit në kepin e tij, aty ku ishte tashmë edhe një
kishë e Hyjit të Ushtrive, ushtar i të Cilit ishte. Mbante mend aq sa edhe ta
quante birin e vet Gjon.
Thotë Krishti sërish në ungjijtë se pema e
mirë njihet nga frytet (Mateu 7:15-20). Numërohen me gishtat e duarve burrat e
mëdhenj që kanë lënë pas bij po aq të mëdhenj, në mos më shumë. Shumë herë,
fryti kalbet nën hijen e stërmadhe të lavdisë së pemës. Por nuk ishte kështu
për Gjonin.
Nëse biri i tij është fryti më i mirë që ka
dhënë toka shqiptare, Gjoni është pa dyshim pema më e mirë e mbjellë ndonjëherë
mes nesh. Gjergji është dëshmitar.
Comments
Post a Comment