Orët e Malit, rojtaret e përshpirtjes shqiptare
Muji dhe Orët e Malit, nga Gazmend Leka. Imazh i dashur fort për mua. |
Këndon Homeri në një këngë të Iliadës (Iliada vjen nga
fjala “Ilium” që i referohet Trojës. Se si quhej fisi që vinte nga Iliumi,
besoj e gjeni vetë) për atë që mbahet si tempulli me orakullin më të vjetër
"helenik": Dodonën. Sot kjo vatër e përshpirtjes ballkanase e më
gjerë gjendet në Epirin në anën greke të kufirit, në atë qytet që ka qenë sa
koha vatër shqiptare: në Janinë. Këndon rapsodi më tej se Akil këmbëshpejti i
lutej “të madhit Zeus, Zotit të Dodonës, pellazgut, që jeton atje tej,
mendueshëm përmbi Dodonën dimërore”.
E bën të qartë rapsodi i madh se Zeusi ishte pellazg. A besohej
ai asokohe si zot apo thjesht si plak i mençur përmbi pellazgët, nuk e dimë.
Por është me interes se, kur flet për Dodonën, Homeri nuk përmend zota të
tjerë, a thua se në ato kohë parahelenike kur lindi miti, pellazgët e lashtë
ishin monoteistë. A thua se na duhet edhe prova e përshpirtjes për të ditur se
Akili – bir i nimfës së detit Tetis (si deti) – nuk ishte grek, sikur parehatia
e tij mes grekëve gjatë luftës të mos na ishte provë mjaftueshëm. A thua se
Zeus është veçse shqiptimi në greqisht ose rrënja e fjalës pellazge për “zot”.
Por të gjitha këto janë dytësore për sot, dhe ndoshta
temë e një artikulli më vete. Përqendrimi për këtë artikull është mbi
administruesit e Dodonës. Dodona gjendej në malin e Tomarosit dhe thuhet se si
fillim ka qenë i përkushtuar një hyjnie femërore, Reas ose Gajës, në traditën e
mirëfilltë pellazge të fesë “matriarkale”, që nuk do të thotë gjë tjetër veçse
përqendrim tek toka. Kur kemi fe matriarkale, njeriu është i përqendruar tek
toka, sidomos pas traumave si Përmbytja, etj.. Feja patriarkale i ngre sytë nga
qielli, në kërkim të Atit. Më shumë sesa adhurim i një hyjnie femër, adhurimi
ka qenë i llojit të nderimit të natyrës si prodhuese e gjithçkaje, në nevojën
për ta zbutur atë vazhdimisht, sidomos për popujt me prejardhje nga Jafeti që
udhëtuan larg Babelit drejt tokave të panjohura e të egra malore e pyjore të
Euroazisë. Më tej, tempulli mendohet t’i jetë përkushtuar tërësisht Zeusit, me
oferta të datuara të prejardhjes ilire që prej shekujve të tetë e të shtatë
para Krishti.
Dodona gjendej në territor që asokohe i përkiste fiseve
molose dhe tesprote. Vendi i shenjtëruar Zeusit quhej “temenos”, prej nga me sa duket vjen edhe shprehja jonë “t’i bësh
temena dikujt”. Zeusit vetë i jepen dy tituj: Zeus Naios, “zoti i burimit nën
lis”, titull kuptimplotë por që mund të kufizohet edhe në thjesht ai që jep,
mbron e mirëmban mbushullinë e natyrës; dhe Zeus Bouleus, “këshilltari”, pra ai
që jep këshilla e vegime prej së larti. Të dy titujt shkojnë në një vijë me
figurën e “bariut të mirë” në mitologjinë shqiptare, ashtu si edhe krijesat
mitike, Najadat, bija të Jezusit, gjenden gjerësisht në mitologjinë shqiptare
në figurën e Gërshetëzës, etj.
Lisi, kjo pemë e fortë, e lartë dhe e bukur yll, ka një
vend dominues në mitologjinë e çdo populli evropian, e madje gjen përmendje të
veçanta edhe në Bibël në marrëdhënien e Zotit me njerëzit e tij. Lisat që
rriteshin në Dodonë nuk shiheshin si pemë dosido në lashtësi, por si të pajisur
me fuqi nga vetë prania e Zeusit në atë tokë. Anija Argo me të cilën udhëtoi
Jasoni me argonautët e tij kishte aftësi të profetizonte pikërisht sepse ishte
e ndërtuar me lisa Dodone. Zor se ka ndonjë fis tjetër evropian, në Ballkan të
paktën, që e ka ditur historikisht rëndësinë në kufi të shenjtërimit të pemëve
më shumë se ilirët. Thana e vidhi mbajnë më vete kujtesën e emrave të dy
krijesave mitike për ilirët, por edhe kjo është temë për një artikull tjetër.
Gjatë mbretërimit të tij mbi Epirin, Pirro e bëri Dodonën
kryeqendrën e tij fetare dhe ndërtoi atje struktura të shumta për nderim të
perëndive, caktoi festat dhe therorët, lojërat atletike dhe muzikën, veprimtari
këto që të kujtojnë shumë ato që bëhen çdo vit në malin tonë të Tomorit, edhe
pse nën petkun e bektashizmit. Pirro ndërtoi edhe një mur përreth orakullit dhe
lisit të shenjtë, a thua se e parandiente rrënimin që po afronte. Si pothuajse
kurdoherë në historinë shqiptare, zhvillimi i tepërt duket sikur nuk shkon për
shtat me natyrën e egër në thelb të shpirtit dhe natyrës shqiptare. Diçka nga
jashtë do të shkaktojë në një mënyrë a një tjetër kthimin në origjinë. Pas
vdekjes së Pirros, fisi helenik i aetolëve e pushtoi dhe e shkrumboi me zjarr
tempullin; mbreti Filip V dhe epirotët aleatë të tij e rindërtuan zonën;
romakët e shkatërruan sërish në 167 para Krishtit; perandori August (i rritur e
arsimuar në Iliri) e rindërtoi në 31 p.K; dhe në shekullin e dytë pas Krishtit,
thuhet se nga pylli i bukur me lisa viganë nuk kishte mbetur veçse një pemë e
trishtë e kokëlartë.
Në këtë shekull, pelegrinazhet dhe festimet në Dodonë u
rindezën, dhe në vitin 362 pas Krishti, perandori Julian erdhi të këshillohej
me orakullin para fushatave kundër persëve. Pelegrinazhi në vendin e shenjtë
vazhdoi deri në shekullin e katërt, kur perandori Teodos mbylli tempujt dhe
ndaloi gjithë ritet pagane. Ai e çoi edhe më tej përçmimin e traditave të
lashta, duke e prerë lisin e lashtë që i kishte mbijetuar gjithë këtyre shekujve
atje në temenanë e Zeusit. Kjo është një dëshmi e trishtë e padurimit dhe e
përdhunës fatkeqësisht të treguar shpeshherë nga pushtetarët dhe kisha e
krishterë përmbi popullin që, në mënyrë më se të kuptueshme, ishte ende i
lidhur me mish e shpirt me traditat e të parëve. Duhet mbajtur mend se edhe
vetë i madhi Gjergj Fishta e thërret sa e sa herë Zanën në Lahutën e tij të
Malcisë. Nuk mund të ketë besim me gjithë shpirt në një Zot “të ri”, ose më
mirë në një koncept të ri të Zotit, nëse i pret rrënjët një populli me
“shpresën” se degët do të japin fryt të qëndrueshëm.
Rrënojat e "bouleuterion"-it, këshillimores, në Dodonë |
Pas gjithë kësaj paraqitjeje të gjatë, tani mund të
flasim për Orët e Malit. Historiani Herodot përmend dy orakujt nga më të
vjetërit në botën antike, të rrëmbyera nga Teba prej fenikasve e të vendosura
njëra në Libi (asokohe e racës së bardhë) dhe tjetra në Dodonë. Në Dodonë,
orakulli quhej “peleiades”, që në
greqishten e vjetër do të thoshte “pëllumb”, ose fjala shqipe për shpendin edhe
më të dashur “dudi”. Thotë Herodoti se dudia e zezë (të kujton edhe korbin e zi
të Odinit viking) fluturoi përmbi Dodonën, u ul në lis dhe i udhëzoi njerëzit
t’ia shenjtëronin atë vend Zeusit. Sipas miteve që tregonin njerëzit e kohës,
tingulli nga goja e orakullit ishte i përngjashëm me këngën e dudisë, për t’u
përshtatur më pas në gjuhë njerëzore. Vlen të përmendim këtu se kudo nëpër
Shqipëri ka përralla e tregime të lashta në lidhje me dudinë, ose qyqen, si një
figurë gruaje e përvuajtur që njerëz të rrallë mund ta dëgjojnë të flasë.
Herodoti sigurohet të sqarojë se ajo zonë ku ra orakulli quhej Pellazgia para
ardhjes së helenëve e më pas Tesproti. Kështu e quajnë edhe Straboni (i cili
thotë se pellazgët janë populli që dominonte më parë Greqinë, dhe po ashtu i
njëson me tesprotët epirotë), poetët e lashtë grekë, Pindari, etj.
Sipas Pindarit, në fillim orakulli kishte qenë burrë, por
më pas kjo detyrë iu dha tri grave të vjetra. Hyjnë në skenë tri Orët e Malit.
Këto janë figura mitologjike që janë ruajtur në një formë a një tjetër në
gjithë mitologjinë evropiane: tri fatet në mitologjinë greke, tri shtrigat te
Makbethi i Shekspirit, tri arinjtë te Flokarta, etj. Me shumë mundësi, këto tri
gra, përveç profecive që jepnin vetë, përgatisnin tri gra të tjera që do ta
merrnin këtë rol kur ato të vdisnin. Këto gra të reja mund të kenë qenë ato që
ndonjë kreshnik që kalonte më thellë seç ishte e zakonshme apo e pranueshme në
natyrë qëllonte t’i takonte e të bekohej a nëmej prej tyre, sipas virtytit të
vet. Ngjan si një pararendëse pagane e heqjes së sandaleve të Moisiut kur,
thellë në zemër të malit e luginës, hasi në shkurren që digjej. Ngjan edhe si
një pararendëse për përgatitjen e mendjes pagane për idenë e Trinisë së
Shenjtë.
Pindari vijon më tej të thotë se mes tesprotëve, gratë
dhe burrat e moshuar quheshin të gjithë “peliai”
dhe “pelioi”, pra “pëllumba” ose
“dudi”, gjë që ka kuptim, sepse janë pleqtë ata që ruajnë kujtesën historike e
mbi të gjitha folkloristike, rurale, tradicionale të një kombi, pak a shumë
roli i orakullit. Gjen kuptim këtu edhe dashuria historike e shqiptarëve për
pëllumbat dhe duditë dhe të quajturit mëkat e vrasjes a ngrënies së tyre.
Është e rëndësishme të mbahet parasysh se paganizmi ishte
thellësisht i lidhur me natyrën dhe elementët përbërës të saj; mahnitja ndaj
saj, dashuria për të, zbutja dhe nënshtrimi ndaj saj sipas rastit (Zana herë e
shiton e herë e bekon njeriun) janë në thelb të kësaj përshpirtjeje, teksa
mundohej të mbante gjallë kujtimin për Hyjin përmbi natyrën dhe lidhjen e
njeriut me të. Pylli, uji dhe mali mbi gjithçka janë të shenjtë në mitin dhe
psikikën evropiane. Jo më kot ishte edhe betimi mbi gurin e drurin diçka me
vlerë të padiskutueshme për shqiptarin në shekuj. Prerja e pyllit të lisave e
mbi të gjitha e lisit të fundit të mbetur duhet të ketë qenë një ngjarje tronditëse
dhe shkak trishtimi e zemërimi të thellë për gjithë njerëzit, veçanërisht ato
që shërbenin si Orë (orakull njësoj është).
Me shkatërrimin e Dodonës e më pas me ndalimin e traditës
së vjetër ndërkohë që krishterimi përhapej, tri “plakat” e të tjerë si to janë
shtyrë gjithnjë e më shumë në thellësitë e natyrës, sidomos në male të vështira
për t’u depërtuar apo në moçalishte ku zor se mund të dominonte njeriu i
zakonshëm e i pamësuar. Nga vetë ngjasimi i emrit të malit Tomaros me atë të
Tomorit dhe traditave haptas pagane të ruajtura deri sot, me shumë gjasa ky ka
qenë vendi i parë më i afërt ku praktikat pagane vijuan në fshehtësi apo edhe
krah për krah vajtjes në mënyre të devotshme në kishë. E ndërkohë që depërtimi
i njeriut në natyrën e egër vazhdonte, po ashtu shtohej edhe qëndresa kryeneçe
e këtyre figurave të lashta, të padëshiruara t’i nënshtroheshin jetës moderne
që sa vinte dhe e shtonte imponimin e saj.
Sigurisht, ato kishin njohuri të mëdha të natyrës, bimëve
dhe vetive të tyre shëruese apo vdekjeprurëse, e ndoshta edhe kontakt me forca
të errëta të përtejme; ndoshta edhe shëndeti i tyre mendor dhe mirësia e
shpirtit mund të kenë pësuar shumë me rënien e ndikimit të tyre. Por Orët – apo
nëse doni t’i quani zana, kecka (në Shqipërinë e Mesme), shtriga “të bardha” e
“të zeza” sipas cilësisë së shpirtit të tyre, të gjitha qenie njerëzore me fuqi
e dije të pakapshme për njeriun e zakonshëm të mbytur nga e përditshmja – kanë
qenë mes popullit deri shumë vonë. Nga krahina ku jam unë, ka dëshmi për prani
të disa të tillave deri në kohën kur buldozeri komunist e rrënoi fshatin mistik
dhe e ktheu në fabrikë të mërzitshme bujqësore.
Kujtesa popullore dhe ndjesia në psikikë për kujtime të
lashta janë shpeshherë dëshmia më e mirë se nga vjen, ku ka qenë e çfarë ka
kaluar ai popull. Dëshmojnë edhe për autoktoninë e një populli në trevat që
banon që shumë para se “të qytetëruarit” të vinin.
Do të shtoj këtu shkurtimisht se Orët e
Malit – në formën e tri femrave që dinë fatin dhe paraqiten si njësi e tillë e
shenjtëruar – paraqiten shumë, shumë herët në mitikën iliro-pellazge. Zanafilla
e tyre (përtej çfarë u përmend më lart) shihet e lidhur me Ananken (domosdoshmëria),
e cila, bashkë me bashkëshortin e saj Kronos (ati kohë), qëndron si njësia
hyjnore primordiale e fiseve nga vijmë. Këta dy hyjni paraqiten si jashtë kohës
e hapësirës, ndryshe nga gjithë hyjnitë e mëvonshme për të cilët kemi peme gjenealogjike
të kush është kush. Ananke paraqitet gjithmonë me furkë, që është edhe simboli
madhor femëror i përsëritur sa e sa herë në Eposin tonë. Furka e saj vijon dhe
prek Orët (Moiratë sipas versionit “grek”), të cilat vijojnë me tjerrjen e
fillit.
Ananke, furka dhe Orët (Moiratë) |
Orët na paraqiten sërish tri femra edhe në
mitet nordike, ku quhen Norna, në Skocinë kelte, siç i shfaqen Makbethit, etj..
Por të gjitha detaje do të jenë pjesë e një artikulli tjetër për Orët të
shtjelluar imtësisht nga ana e simbolikës që paraqesin, si nga ana e përshpirtshme,
ashtu edhe nga ajo fizike e materiale. Për sot, do të mjaftohemi me kaq.
Në mbyllje, shtoj se fqinjët tanë të lashtë
(grekët) citohen në Bibël se thërrisnin në mënyrë jo fort fetare sa tregtare “E
madhe është Diana e efesianëve!”. Diana, hyjnesha e natyrës së egër dhe gjuetisë,
ishte burgosur në tempull salltanetesh njerëzish të qullur. Ndërkohë, në
natyrën e egër, barbare dhe qytetërim-shpërfillëse të Ilirisë, Thana (versioni
origjinal i Dianës) ishte zonjë e pyllit dhe shënjuese kufijsh deri shumë vonë,
dhe brirët e kafshës së saj të dashur janë në përkrenaren e Kastriotit. Ato
brirë shpallin nëpër shekuj njësimin e shqiptarit me egërsinë e natyrës së tij
dhe zotërimin njësoj krenar e nderues mbi të. Medet, kjo pjesa krenar e nderues
është harruar shumë!
Nornat, Orët nordike. |
Comments
Post a Comment