Pas Tetit Olimpia, pas Olimpisë Hankoja - nënat epirote dhe djemtë e tyre tragjikë
“Ali Pasha i Janinës”, nga Seymour Stokes Kirkup (1788–1880) |
Jo të gjitha
nënat janë si Vojsava Kastrioti... dhe asnjë nuk mund të jetë si ajo pa një
Gjon Kastrioti në krye të shtëpisë. As janë gjithë nënat Ajkuna, sepse jo gjithë
etërit janë Muji.
Figura e nënës si
një lloj priftëreshe e shenjtë dhe e pafyeshme e familjes ka qenë gjithmonë e
padiskutueshme në kulturën shqiptare, në veri a jug të Shkumbinit qoftë. I njëjti
popull i vendosur në këto dy krahina e nderon njësoj nënën, betohet shenjtërisht
për të e mund të hyjë në sherre të përgjakshme nëse emri apo personi i nënës
(dhe motrës) çnderohet me fjalë a vepra.
Por në Epir, që
prej lashtësisë së hershme, figura e nënës ka një rol tejet të pushtetshëm në
drejtimin e rrjedhës së jetës, vendimet dhe karakterin e fëmijës së tyre. Kjo
bie veçanërisht në sy në fëmijët djem, aq më tepër ata që historia na i ka ndarë
veçmas si të papërsëritshëm. Ati i Akilit, Peleu, e mposhti dhe e fitoi nereidën
e nimfën detare Teti (bashkimi gjenetik i pellazgëve me ilirët, ku Peleu përfaqëson
pellazgët vendas dhe Teti ilirët veriorë të ardhur në ato treva nga deti. Martesa
e Peleut me Tetin është në fakt motiv madhor i artit evropian, saç ishte edhe
lindje e një race/farefisnie unike në këtë kontinent. Akili, që është i barasvlershmi
i mbinjeriut të lashtësisë, është pikërisht bir i tyre.). Por ishte Teti, jo Peleu,
që e rriti Akilin siç e gjykonte ajo më drejt, sipas ligjeve e dokeve të
vendit, duke e pagëzuar së pari në lumin Shtog (simbol i paraardhësve, dhe temë
për një artikull të tërë më vete) e duke ia dorëzuar centaurit (kalorësit)
Keront kur fëmija mbushi shtatë vjeç, sipas traditës evropiane.
Shekuj më pas, Aleksandri
i Madh, i së njëjtës prejardhje si heroi i tij Akil, tha një herë, i acaruar nga trysnia e papushimtë
që e ëma Olimpia ushtronte mbi të: “Sa e lartë qiraja e nëntë muajve!”. Duket
se “mallkimi” aleksandrin ka ndikuar në komshiun e tij të shekujve më pas, Ali
Pashë Tepelena. Por Aleksandri kishte bekimin e madh që nuk u rrit vetëm nga e
ëma. Ati i tij Filipi, me gjithë “barbarizmin” dhe parregullsitë e tij, ka
ndikuar po aq tek Aleksandri, në mos më shumë. Të mos ishte Filipi... oh, i
mjeri Aleksandër në duar të Olimpisë! Rezultati ishte që Leka nuk ishte tiran,
pra, më burrë se Pashai. Por meritat e përgjithshme të Pashait janë për
diskutim në një rast tjetër.
Çështja është se
një baba që mungon e, sa ishte, s’ka punuar mirë me të birin, një nënë që i
jetëson ambiciet e saj përmes birit, dhe një bir me natyrë të egër janë recetë
për rrënim të madh pas ngritjes më lart nga ç’duhet. Pashai thotë në një pikë
më poshtë se i është falënderues nënës që e bëri burrë. Ky është mashtrim!
Asnjë nënë e vetme – apo me bashkëshort të dobët a moskokëçarës – nuk mund të
rrisë burra, jo prej vërteti, jo pa pasur një figurë të fortë atërore përqark.
Pjesa më poshtë
është nga një artikull gazete për të. Fjalitë e para janë citim i fjalëve të
vetë Pashait siç janë regjistruar në një libër për të, nga një bisedë me një
konsull francez për vizitë në sarajet e tij.
************
“Unë i detyrohem shumë asaj, - i pati thënë ai
njëherë konsullit francez, Pukëvilit, - për shumë gjëra nënës sime, sepse pas
vdekjes së babait ne nuk trashëguam asgjë më tepër, veçse pak streme tokë dhe
disa kafshë. Edhe sot më djeg malli të dëgjoj këshillat e saj. Ajo dy herë
sakrifikoi për fatin e jetës sime; së pari që më bëri burrë dhe së dyti që më
bëri vezir. Imagjinata e saj zbulonte para meje sekretet që do t’i kishte e
ardhmja ime. Asokohe Tepelena nuk përfaqësonte asgjë për mua, veçse thjesht vendin
ku pata lindur, prej nga unë duhet të lëshohesha në sulme mbi gjahun, që tanimë
ishte konturuar në idetë e mia. Nuk ëndërroja dhe as mendoja për gjë tjetër,
veçse për barut, pasuri, pallate dhe, me një fjalë, për ato që me kalimin e
kohës i realizova dhe ato që synoj të realizoj, sepse në pikën ku kam arritur,
dalloj se nuk është maja e llogarive të mia.”
Kokën në
Stamboll, e more
E trupin në
Janinë,
Të shtrinë Ali
Pasha, more,
E o Pasha të
shtrinë.
Por jo ngaqë një varr i
vetëm s’ta nxë dot lavdinë. Ti nuk ishe Gjergji. As yt atë nuk ishte Gjoni. As
i ngjante ndopak nëna jote Vojsavës. Më vjen keq për Pashain. Mund të kishte
qenë vërtet i madh, mund ta kishte bërë vërtet të madhe Shqipërinë... ose të
paktën mund të kishte qenë i lumtur. Unë prapë se prapë i kam pikë të dobët
figura të tilla tragjike.
Comments
Post a Comment