Prifti në botën e çudirave
At Zef Pllumi (28 gusht 1924 – 25 shtator 2007) |
Vitin e parë pas Luftës:
“...komunizmi në Shqipní nuk ishte
nji lëvizje kombëtare, nji çashtje e mbrendshme e popullit, porse ishte
rrjedhojë e nji diplomacie të paskrupull që flijonte gjysmën e Evropës mjaft t’i
siguronte lirinë e mirëqenien gjysmës tjetër.”
“Njerëzit e pafe paskan vetëm bark!”
***
Para gjyqit të kushedisatë:
"U shrtrina me fjetë, po ku
vinte gjumi? Gjithë natën e gjatë këtë herë ndeja tue luftue me Zotin. Si asht
e mundun që njerzit e mirë, jo vetëm vuejnë tanë jetën, por edhe i mbysin pa
faj!? Ndërkaq njerzit e kqij, tiranët gjakatarë, gëzojnë të gjitha të mirat! E
jo vetëm sot ndodhë kështu, por gjatë gjithë historisë së njerzimit. Mister i
pakuptueshëm! Dukej sikur Zoti t’ia kishte lanë sundimin e kësaj toke djallit e
për vete të kishte rezervue vetëm qiellin. N’ato çaste dëshprimi m’u duk se
Zoti nuk kishte veprue drejt me njerzit tue i hjedhë cipllak në këtë tokë nën
mëshirën e nji bishe mizore!
Në mëngjes i thashë vedit: nata
gjithmonë bjen vetëm mendime të zeza. Dashtë Zoti e mos t’u shkojnë këto
tundime atyne katër kolegëve të mij të shkretë, të cilët do të bëhen flije e
pafaj për t’ardhmen mâ të mirë të popullit shqiptar që, çmos kush tjetër, gjatë
historisë së vet, ka flijue vlerat e tij shpirtnore e morale për dobi të të
mirave të përkohshme materiale. E gjithë doktrina jonë fetare i ka themelet te “flija
e panjollë”, te qingji i Zotit që shlyen mëkatet e botës! Jo vetëm nga
pikëpamja fetare, por edhe nga ajo kombëtare, e pashë si kërkesë të domosdoshme
historike, që kleri katolik shqiptar, të jetë sot “flije e pafaj (e panjollë)”
e nji turpi të kaluem historik, gjithashtu shi ai që “ruejti dhe zgjoi gjuhën e
ndjenjën e lirisë së kombit”, sot duhej bâ flije për kombin që mos të shkrihej
e të zhdukej ndër valët e “internacionalizmit proletar” që sundonte sot. M’u
duk sikur atje në qiellin e pafund pashë Zotin e Madh që me gishtin e Vet,
ngadalë e ngadalë po sillte rrotën stërmadhe të historisë dhe këtu poshtë, në
tokë xhuxhët, kukullat njerzore luejshin pa pushim lindjen, jetën e vdekjen.
Kërkova falje për mëkatin tem: “Mëshirë, o Zot, edhe un jam gadi. Ban Ti si të
duesh!”"
***
Prifti në botën e çudirave:
"At Marjani ishte nji burrë i
vjetër, por që kishte vizione e ide çuditërisht të reja. Dikush mund të thonte
për tê se kishte maninë me kundershtue me thye ligjët e mâ tepër praktikën
tradicionale. “I delte punë edhe me shêjten”, siç thotë populli, sepse ai javë
për javë u ndrronte vend elterve, statujave e figureve. Ai nuk çante kryet për
shka thoshin tjerët. Vepronte pa iu përkulun kritikave e shamatave: “Vetëm
dogma nuk mund ndrrohet”, thonte ai, “për tjerat gjithsecili simbas dritës
shpirtnore të vet.”... ai organizonte gjithmonë misione shetitse për të pajtue
mënitë e gjaqet e me i avitë njerzit e ftoftë."
***
Çifutët e fshehtë të Gjirokastrës:
"Ec, e ec, e ec, e na duel
kundruall Gjinokastra e Enver Hoxhës. Me të vërtetë, ka pas hak Shën Kozmai që
nuk u ndal me fjetë n’atê qytet, edhe se nata ishte afër, kur po kthehej nga
Korfuzi. Jo, - tha ai, - nuk mund ndaloj në këtë qytet, sepse mbas njëqind
vjetësh këtu do të lindë dreqi mâ i madh i shekujve. Me të vërtetë ashtu
ndodhi. Asht e çuditshme se si Gjinokastra, nji qytet malor, ku banorët e saj
merren sa me blegtori dhe aq me “kadillëk”, por me shka kam vrejtë në jetën
teme personale, janë njerëzit “ma qytetarë” në Shqipní. Shumë herë jam përpjekë
të zbërthej këtë të panjoftun. Më bjen ndërmend se njiherë, kur ia shtrova këtë
problem nji mikut tem, m’u përgjegj: “Pse nuk e din?! Gjinokastritët ishin të
gjithë çifutë t’ardhun nga Spanja. Vetëm Ali Pashë Tepelena i detyroi ata
përdhuni t’islamizoheshin, ashtu si bani me Sulin. Shtëpia e “Zekatëve” don të
thotë se dikur, atje në Spanjë, “ata prenin pare” ose kishin “Zeken”, ndërsa
këtu në Shqipní ata do merreshin me dele, si Abrami, i pari i tyne, ose si
gjygjtarë të të tjerëve. Por origjina e tyne, me siguri, asht çifute. Nuk ka
dyshim, ata e sundojnë Shqipninë. Veprojnë si në gjithë botën."
***
Njeriu i lirë është njeriu barbar:
“Kur u kthye At Gjoni prej Kodër-Shëngjergjit,
mbas tri ditësh, erdh me nji tufë formularësh zyrtarë që ia kishin dhënë për me
bâ regjistrimin e popullsisë në pregatitje të zgjedhjeve të ardshme. Simbas listave
ishin ë mobilizuem të gjithë njerzit e shkollës për me regjistrue, bashkë
jepeshin edhe udhzimet përkatëse. Mue më kishin caktue në Vranë, lagja mâ e
eper e Nikajve, ndërsa At Gjonin aty afër Kishës.
Kah mbarimi i Shtatorit klima filloi
me u egërsue. Në fillim të Tetorit na u nisem për me kthye në Shkodër. At Gjoni
tasheparë e ndalonte mushkun për me kundrue lugun e Nikaj-Merturit. Sikur të
donte me u çmallë me jetën.
- - A e sheh? – më thonte. –
A e sheh? Kjo zonë asht perla mâ e çmueshme e Evropës! Po t’ishte kjo zonë në
Prendim, do ta thurshin me tel e mos me lan kurrkënd me hî pa kontroll.
- - Po pse Pater? Me na bâ si parqet e kafshve n’Afrikë!
- - Si pse? Po a ke pá se çë jetë bâjnë? A e ke pá ti atê çobanin që del e u prin
dhive me i çue në kullotë? Ai ecë drejt, me kryet perpjet. I duket, vetja
mbret. Po, ai në të vërtetë asht aq mbret sa çdo mbret tjetër. Ai mundet me bâ
shka të dojë me tufën e vet shtasore: e falë, e shet, e vret. Ndersa kur
takohet me nji çoban tjetër, e sheh si nji tjetër mbret: i madh o i vogël,
simbas tufës që ka. Këtu të gjithë njerëzit janë mbretën, dhe në mes vedit kanë
marrdhanje të baravarta si mbretën. Vetëm këtu asht i saktë koncepti i njeriut
të lirë. Këtu janë njerzit mâ të lirë që ka bota! Këtu ende nuk ka ardhë
feudalizmi! Këtu secili nier asht mbret më vete.
- - Pater, primitivizmi asht nji fazë mâ e ultë se feudalizmi. Së paku kështu e
kemi mësue në historí.
- - E kush ua ka mësue ju këtë? – Ai që ua ka mësue nuk ka dijtë kurrgjâ. Ai nuk
ishte nier i lirë: ai ishte rob i koncepteve të shkencëtarëve tjerë rob. Njeriu
nuk duhet të jetë rob i kurrkuj. Kjo asht madhshtia e këtyne: që janë të gjithë
të barabartë si njerz të lirë. Feudalizmi në historí, nuk asht kurrgjâ tjeter,
por nji vazhdim ose revansh i skllavnisë.
- - Pse, thue ti që n’atê gjendje të jetohet edhe tash: pa shkollë, pa kulturë,
analfabetë?
- - Ky asht eksperimenti i
madh shkencor. Morgani ka shkue me studjue fiset primitive të botës, por nuk ka
gjetë me studjue ndonji të racës së bardhë. Kështu konkluzionet e tija mbeten të
njianshme, ose të gabueme.
Shumë vitë mâ vonë, kur un ia
mbrrijta me e pá të gjithë Shqipninë të rrethueme në tela me gjemba, izolue si
çmos kush prej gjithë botës, më binte ndër mend kjo fjalë e mësuesit tim
filozof At Gjon Shllakut e thanun vetëm për malsorët e Lekbibajve të dikurshëm,
e i bâjshem pvetje vetëm mendjes sime: Kush do të jet ken ai kodosh shkencëtarit
që ia ka mbushë mendjen nji të çmenduni për me izolue popullin e krejt nji
shteti? Apo ndoshta, ish projekt i asaj diplomacie botnore që i shet e i vret
popujt njilloj si tufat e bagtive?”
***
Axha barbar dhe poezia e
patriarkatit të humbur:
“Në muzgun e datës 11 Dhetor 1946
mbrrijta në Melgushë. Nuk ishem kenë kurr në shpi të axhës, por aty në shpijat
e para të katundit pveta. Robët e shtëpisë filluen me më pvetë: në cilën rrugë
erdhe: këndej o andej? A të pá kush? Shka të tha, etj. Mbasi u err mirë erdhi
axha. Kur më pá nuk u ligshtue hiç, por u mundue me më largue të keq me
buzqeshje edhe mue: Nuk ka gajle, - tha ai, - shka ka mendjen me ardhë mâ mirë
të vijë herët se vonë; i rí je, shkollë ke: Zoti e ban mirë, ti kujt keq nuk i
ke bâ. Mos u ban marak: gjithshka rregullohet vetem mjekrra e qoses, ajo jo!
... Ishte nji malsuer analfabet por
kishte nji përvojë të madhe, e cila e kishte miqësue si me njerzët e shkolluem
e të ditun, ashtu edhe me doket e kanunet e maleve, e me tregtarët e matrapazët
e qyteteve.
...Një jetë krejtësisht primitive. Axha
më dukej tamam si nji prej patriarkve të Biblës, nuk po thom si Abrami, por së
paku si Jakobi: tamam si Jakobi me ato dishire e ndjenja, me atê dashuni për
familjen, fëminë, pasuninë, bagëtinë e tokën e begatë me të gjitha frytet. Natyra
të çon te Krijuesi, te Zoti i gjithpushtetshëm. Vetem atij i kjoftë lavdi! Por që
ta shijosh atê jetë patriarkale duhet të jesh poet!
Un n’ato çaste ishem larg çdo
poezie.”
Comments
Post a Comment