Për në Iliri, Epir e Dardani i bihet nga Shqipëria e Mesme.
"Fëmija Pirro i paraqitet Glaukut", nga Nicolas René le Jeune Jollain |
Fisi i
Taulantëve, ndër më të mëdhenjtë e Ilirisë bashkë me Dardanët, shtrihej
përgjatë gjithë hambarit shqiptar: nga pjesa mbi Durrës, vija bregdetare e
Adriatikut e deri thellë në Elbasanin e sotëm e më tej. Ky fis dhe kjo tokë
ishin bërë për njëri-tjetrin: pjelloria bujare e tokës me fisnikërinë bujare e
babaxhane të Taulantëve.
Mendohet se fjala
“taulant” ka ngjashmëri fonetike dhe etimologjike me fjalën “dallëndyshe”. Në fakt,
shumica e fiseve iliro-pellazge (si edhe të tjera fise evropiane) kanë emra që
burojnë nga gjallesa të ndryshme natyrore, qofshin këto shtazore apo bimore. Kafsha
apo bima (në ca raste edhe dukuria natyrore) sipas së cilës emërtohej fisi
konsiderohej më pas si totemi i tij, një lloj simboli për karakterin, prirjet
dhe mënyrën e jetesës së fiseve të veçanta. Dallëndyshja është shpend që migron
në jug kur moti në veri ftohet. Shqipëria, veçanërisht perëndimi dhe jugu i saj, është si të thuash
jug i Evropës, ndaj edhe prania e dallëndysheve në këto zona është aq e madhe
gjatë pranverës e verës, sidomos pranë bregdetit. Taulantët ishin fis kryesisht
verior, por, me gjasa, kanë migruar në këto treva që prej fillimeve të lëvizjeve
ilire drejt Ballkanit, duke u vendosur më pas në atë që sot quhet Shqipëria e
Mesme. Rrënja “tau”, siç e kemi sot, është rrënjë e gjendur edhe mes figurave e
fiseve pellazge ndër më të hershmet që na kanë mbetur ende sot, por edhe gjerësisht
nëpër Evropën qendrore e lindore. Prej kësaj rrënje, formohet fjala “teuton”, që
do të thotë “popull”, “fis”, “të tanët”. Rrënjë të ngjashme e me kuptim të njëjtë
gjen deri në Lituani e më tej. Deutschland, emri gjerman për Gjermaninë,
formohet pikërisht prej kësaj rrënje: toka e teutëve/teutonëve, toka e
popullit, ose toka jonë. Taulant mund të nënkuptojë ndoshta edhe “në tokë tonën”,
“autokton”.
Siç ka qenë ndër
shekuj vendtakimi e vendpajtimi i popullit, nëndaja Shqipëri e Mesme, asokohe
Taulantia, ishte vendstrehimi dhe përkrahja e sigurt e gegut dhe labit njëlloj
mes fiseve iliro-pellazge nga të dyja anët e Shkumbinit. Mbreti i mirë Glauk
shkoi në përkrahje të Dardanëve me mijëra ushtarë kur këta iu kundërvunë
sundimit të Aleksandrit të Madh. Ca vite më parë, ati i Aleksandrit, Filipi II,
kishte arritur të mundte mbretin Bardhyl në betejën e Liqenit, duke i bërë
Dardanët vasalët e vet dhe ndër luftëtarët e tij më të mirë. Por sundimi dhe të
ndenjurit shtrënguar nuk i shkon shumë gegut (ilirëve në tërësi në fakt), siç
tregohet edhe nga fakti se pas çdo dy-tri vallesh ne të Shqipërisë së Mesme
duhet patjetër të ndahemi e të vazhdojmë me napolonin që të marrim pak frymë
individualisht. E thellë, e di!
Kështu pra, në 335
para Krishtit, Dardanët ngritën krye të udhëhequr nga djali i Bardhylit, Kliti.
Kur dëgjoi se djali i mikut (vëllamit?) të tij Bardhyl ishte në rrezik, Glauku i
shkoi në ndihmë me mijëra ushtarë për t’u përballur me Aleksandrin në betejën e
Pelionit, duke marrë me vete edhe trupa nga fisi i Autariatëve. Këto janë ndër
përleshjet e para serioze të djaloshit Aleksandër teksa bënte të palëkundshme
pozitën e tij si mbreti i padiskutueshëm dhe shumë i dashur i maqedonasve (jo “grekëve”).
Kujtoj këtu se ati i Glaukut, Pleurati ishte përballur rreth 10 vite më parë,
në 344 p.K., me Filipin II, ku ky i fundit edhe u plagos. Ndoshta ky është
episodi ku Filipi mbeti në mënyrë të famshme me një sy të vetëm.
Beteja po shkonte
shumë mirë për aleancën pan-Gege, derisa bënë disa gabime të kahershme tonat: i
morën gjërat për të mirëqena njëlloj sa bujarinë e tokës nga vinin, një tjetër
dëshmi se sa shumë ndikon në natyrën dhe karakterin e kombeve mjedisi ku
rriten. Pas një fitoreje të mirë, ata u shtruan të pushonin e të kalonin darkën
në një livadh që u pëlqeu, pa u shkuar mendja se do të kishte qenë mirë të
vinin gardhe mbrojtëse dhe roje natën përreth kampit. Aleksandri, me arsim
grek, nuk e la t’i ikte kjo mundësi e artë dhe e sulmoi kampin në mes të natës,
ndërkohë që ilirët e Gegërisë flinin. Fitorja e Aleksandrit ishte e
pamohueshme, duke sjellë si dhuratë dominimin e tij përfundimtar mbi rajonin
dhe gatitjen për helenizimin kulturor të gjysmës së botës si masë paraprake për
përhapjen e Ungjillit tre shekuj më pas. Unë besoj fort se roli i dhënë së
larti ilirëve në këtë periudhë historike ishte pikërisht mbajtja urtë e
Maqedonisë deri në ardhjen e Aleksandrit dhe të shërbyerit për mprehjen
përfundimtare të aftësive të tij ushtarake para pushtimit të botës. Ai vetë
ishte gjysmë-ilir, fundja.
Pas mposhtjes së
aleancës gege, Aleksandri u kthye nga djepi iliro-fenikas në Ballkan për ta
shtypur përfundimisht. E kam fjalën për qytetin e Tebës, atje ku vetë emri
tregon se lindi mallkimi i besës së thyer që asnjë shqiptar i vërtetë nuk e do
mbi krye. E gjitha është në rrënjën e fjalës (Theba/theva) por kjo është temë
për një ese tjetër.
Gjithsesi, tipari
im i preferuar nga Glauku është se ai mund të quhet lehtë “Mbrojtësi i Princave
të Rinj”, “Bashkuesi i Ilirisë”. Aleksandri vetë mendohet të ketë ndenjur ca
kohë në oborrin e tij kur ishte djalë i vogël, teksa shoqëronte nënën e tij
Olimpinë nëpër Epir e Iliri. Dardani Klit qartë ishte i mbrojturi i tij. Pirro
i Labërisë u rrit në oborrin e Glaukut dhe u kthye në të drejtën e tij si mbret
i Molosëve nga Glauku dhe Taulantët e tij. Plutarku thotë se pasuesi i
Aleksandrit si sundimtar mbi Maqedoninë, Kasandri, luftoi kundër Molosëve të Pirros
dhe i mundi. Por, Pirron ende foshnje arritën ta çonin shëndoshë e mirë në
oborrin e Glaukut për t’i kërkuar ta mbronte. Foshnjën e vunë përtokë tek
këmbët e Glaukut dhe mbretëreshës së tij, Beroeas, që këta të bënin si të donin
me fëmijën: ta mbanin e ta mbronin si fëmijën e tyre, apo t’ua jepnin
maqedonasve duke lidhur kështu paqe me ta. Jo se Glauku kishte mendime të
dyfishta për zgjedhjen e tij, por edhe Pirro ishte tepër i lezetshëm për t’u
refuzuar, një lab strateg i vërtetë! Thuhet se ai nisi të ecte këmbë e duar dhe
u kacavor te rrobat e Glaukut dhe qëndroi më këmbë duke u mbajtur te gjunjët e
tij. Mbreti qeshi me zemër e si babaxhan dhe ia dha foshnjën Beroeas, dhe as
deshi kurrë t’ia dinte për paqen me Kasandrin maqedonas.
Përveçse episod
që të ngroh zemrën, mund të dalloni këtu një dok tepër të bukur që është
përdorur më pas në shekuj në traditën gege të gjakmarrjes: ai që kërkon falje,
vendos foshnjën mashkull para hasmit të tij, duke i dhënë këtij të drejtën të
falë a të hakmerret. Si shumë fëmijë që mund të ishin vrarë nëse hasmi do të
kishte zgjedhur ashtu, edhe Pirros mund të mos i ishte ndierë kurrë emri në
histori nëse Glauku do të kishte zgjedhur ndryshe. Gjithashtu, duket se
traditat e Gegërisë i kanë origjinat më të hershme nga Shqipëria e Mesme e janë
mbartur pastaj në Malësitë tona me tërheqjen e një pjese të popullsisë atje
gjatë pushtimeve e mësymjeve të ndryshme të huaja, sidomos pas pushtimit romak.
Pirro u martua (ndër
të tjera) me stërmbesën e mbretit Bardhyl, Bircenën, gjë që me shumë mundësi i
kushtoi divorcin me Lanasën siciliane, e cila nuk mund të duronte që Pirro të
parapëlqente më shumë gratë e tij “barbare”, siç i quante ajo. Ç’të thuash?
Pasi ke parë gocat gege, nuk ka më kthim pas!
Martesat ndër të
para gego-labe, pra ndërshqiptare, të paktën në nivel pushteti, janë bërë nga
Taulantët, dhe vetë bashkëshortja e Glaukut ishte Molose. Me siguri, mbreti i
mençur e dinte se një gjak ishin Iliria dhe Epiri dhe i bëri bashkë. Ai e dinte
gjithashtu se një gjak janë Iliria, Epiri dhe Dardania, ndaj i bëri bashkë edhe
ato, duke qenë se me shumë mundësi ai ishte shkesi i Pirros dhe Bircenës.
Asokohe, si sot, martesat nënkuptonin bashkim, njësim dhe ndarje burimesh. A
nuk do të ishte e drejtë të mendohet se identiteti i përbashkët shqiptar nisi
së pari në Shqipërinë e Mesme të lashtësisë dhe vazhdoi më tej në gjithë
historinë tonë? Ç’është më e bukura, këtë lloj bashkimi e kemi bërë
vazhdimisht, pa ndërprerje, me shumë mikpritje e bujari për çdo fis shqiptar,
pa luftuar kurrë përkatësitë e forta fisnore që na kanë dalluar aq bukur
gjithmonë. Unitet në gjak e gjuhë, jo në shtetndërtim. Me këtë të dytin, ne
shqiptarët nuk jemi përfaqësuar ndonjëherë, jo brenda trevave tona të paktën. Ne
jemi popull fisnor, jo shtetar, krenarisht kështu, dhe shteti veç na ka
kushtuar rëndë. Roli ynë historik në çështje shteti është ai i gjembit në mish
ose i provës së zjarrit për perandoritë me putra hekuri e gojë gllabëruese.
Përfundimi i
gjithë kësaj është i qartë dhe natyror, ai që thotë edhe perria e Kavajës,
Parashqevi Simaku: Jarinaninani, e duje Lalën e! Lala, në këtë rast, është
Shqipëria e Mesme.
Comments
Post a Comment